Heeft SEO en organische marketing nadelen?
Geplaatst op 06-12-2021
Categorie: Computer en internet
Iedereen die zich weleens heeft verdiept in online marketing en SEO weet dat er twee belangrijke variabelen zijn met betrekking tot hoge posities. Dit zijn de concurrentie op dezelfde keywords en de zoekmachines met hun veranderende algoritmes. Hoewel het dus fantastisch klinkt om een passief inkomen op te bouwen of klanten te werven tijdens het slapen of op vakantie, is de werkelijkheid vaak minder rooskleurig. Men zal namelijk altijd wel iets aan werk hebben omdat de concurrentie niet slaapt en ook gewoon doorwerkt, en de zoekmachine te pas en te onpas haar algoritme aanpast.
Zo heeft het verleden duidelijk laten zien dat bijvoorbeeld startpaginas in belangrijkheid kunnen varieren. Het ene moment zijn deze goed te gebruiken voor het indexeren van websites, artikelen en paginas, maar op het andere moment kan het maanden duren voordat dit soort directories uberhaupt door een zoekmachine worden gevonden.
De vraag waar dit artikel mee begon heeft betrekking op de nadelen van SEO en organische marketing. Het antwoord op deze vraag heeft met name betrekking op de factor tijd en de onzekere uitkomst. Want hoewel alles wat vandaag gedaan wordt een positieve bijdrage kan leveren aan de website en de uitvoering van de online marketing strategie, is dit niet altijd van blijvende aard.
Hoewel na verloop van tijd de noodzakelijke tijdsinvestering kan afnemen als er een fundament staat, is het niet zo dat men nooit meer om hoeft te kijken naar de website, SEO en organische marketing. Concurrenten kunnen van de ene op de andere dag meer doen om hogere posities te krijgen, het zoekgedrag van ideale klanten kan zomaar ineens veranderen (dit hebben we gezien toen het internet gebruik op de smartphone pijlsnel steeg), en de zoekmachines kunnen hun algoritme en strategie ineens veranderen. Redenen genoeg om een veelzijdige marketing machine op te bouwen die klanten werven vanuit meerdere kanten mogelijk maakt.